Prosjektet ble designet sammen med Aviaplan. Konseptet for hovedpassasjerbygget – å skape enkelhet, klarhet og en dempet følelse av monumentalitet – har vært der som et grunnleggende prinsipp siden starten av konkurranseprosjektet. Nøkkelkonsepter i designet var jevne, beroligende overflater, naturlig dagslys og et enormt, altomfattende tak som spenner over ankomst- og avgangshallen.
Passasjerbygget består av en sentralbygning med interne servicetorg, Pier A, jernbanestasjonen og en Pier B som skal legges til senere, alt satt sammen i en enkel komposisjon som vil tillate dem å utvikle seg uavhengig av hverandre. Rundt bygningen er det 34 porter og parkeringsbukter for fly, knyttet til terminalen med passasjerbroer.
Fasadene er nøytrale i design, med utstrakt bruk av glass for å eksponere bygningens hovedelementer og for å fremheve passasjerenes bevegelser gjennom bygget. Glasset bidrar også til maksimal kontakt både med flyene og det omkringliggende landskapet.
Konstruksjonene understreker intensjonen om å skape ro og enkelhet i bygget.
Materialene som brukes er i stor grad basert på naturlige materialer.
Jernbanestasjonen vil være Norges nest største stasjon.